Webbhotell upp och ner i SERP
För den som håller koll på sökmotoroptimering vet att alla regler som Google satt gällande kvalité och kvantitet har ändrats helt och hållet. Det som en gång i tiden fungerade funkar inte alls lika bra idag. Ett exempel för den som inte hängt med i svängarna så kunde man med hjälp av några starka länkar placeras på plats nummer #1 för branschen man befann sig i. Idag om man tillämpar samma metod kan man lika gärna listas på plats #900 +. Sån stor är skillnaden!
Om man är inom branschen webbhotell som jag är i så har man koll på olika placeringar i SERP (Google´s sökresultat över sökord relaterat till “webbhotell”). För lite mer än 3 år sen fylldes hela förstasidan på sökordet “webbhotell” till största delen av återförsäljarsidor (affiliate sidor). Idag återfinns bara några. Orsaken till detta är många, men den främsta anledningen är för att Google väljer att lista företag istället för återförsäljarsidor. Anledningen till detta är för att återförsäljarsidorna listar sånt som sökmotorn redan gör. Det blir lite som att indexera ett sökresultat efter hur webbplatsägaren valt att lista resultatet.
Webbhotell utan SEO syns mer
En sak man inte har kunnat undgå är att Google idag listar företag ( 10-100 i SERP) som bedriver webbhotellsverksamhet utan att ha varit särskilt aktiva med sitt arbete inom sökmotoroptimering. I många fall har de inte lagt ner en enda timme på att ens försöka bygga en företagssida som är sökmotoranpassad. Om Google sänkt ribban för kvalitén på webbplatser eller höjt ribban för de som försökt “fuska” sig till en plats i sökresultatet låter jag vara osagt. Men i vilket fall som helst så har det hänt en hel del inom just sökmotoroptimering och webbhotell. Skulle jag få säga mitt så är det bland de fem svåraste branscherna att optimera för i Google.se